RSS Feed

Zbor deasupra unui cuib de cuci – Ken Kesey

Posted on

~~Descriere~~

ken-kessey-zbor-deasupra-unui-cuib-de-cuci-1277Zbor deasupra unui cuib de cuci, romanul care a lăsat urme de neşters în literatura contemporană, este povestea zguduitoare a pacienţilor dintr-un ospiciu, condus cu o mâna de fier de Sora-şefă Ratched, adepta unor metode de tratament barbare, precum electroşocurile si lobotomia. Singurul care i se opune este scandalagiul Randle Patrick McMurphy, simbolul revoltei împotriva autorităţii tiranice. Prin ochii altui pacient, şeful Bromden, un indian uriaş, asistăm la încleştarea dintre cei doi, care capătă proporţii aproape mitologice.

~~Părerea mea~~

Mama m-a bătut la cap să citesc acest roman şi, până la urmă a trebuit să o fac din moment ce nu aveam chef să citesc ceva din cele vreo 3 sau 4 cărţi deja începute. Mă aşteptam la ceva mai mult de la o carte cu nebuni, dar a fost ok.

McMurphy este un personaj amuzant, care încearcă să scape de “tirania” Sorei-şefe. Mi-a plăcut faptul că, deşi a tot ce a făcut a fost doar pentru binele lui, a încercat să-i înveţe pe ceilalţi din salon să râdă din nou, să riposteze când nu le convine ceva…

Bromden, naratorul romanului, este unul din acei nebuni care au halucinaţii, uneori nemaiputând să distingi care este adevărul şi care este halucinaţia. (Adevărul este că, de când citesc cărţi cu persoane cu probleme mintale destul de grave, am început să îi înţeleg mai bine…şi asta ma cam sperie…şi la fel şi pe mama). Nu prea am ce să spun la acest personaj, el este mai mult un martor tăcut (o să înţelegeţi de ce spun asta dacă citiţi cartea) decât un participant la acţiune.

Şi am ajuns la personajul meu preferat, Pete. Este un personaj episodic, abia dacă apare de câteva ori în toată cartea, dar ador replica lui stereotipică: “Îs istovit!” (Romanul e din biblioteca bunicii, aşa se explică folosirea cuvintelor ca “îs”).

~~Puncte tari~~

  • Ok, deci replica “Îs istovit!” mi-a făcut  viaţa mai amuzantă pentru două zile. Replica asta face minuni, am râs cu toată familia! V-aş împărtăşi glumele, dar noi avem nişte glume bazate pe întâmplări complet aleatorii puse la un loc şi ar dura mult prea mult să vă explic şi nu sunt sigură că aţi înţelege.
  • Felul în care Bromden vede lucrurile şi cum îşi ascunde secretele este foarte interesant. Nu uitaţi, nebunii sunt nebuni dar nu şi proşti!
  • Finalul a fost puţin imprevizibil şi nu aş fi crezut că Bromden ar fi prins curaj vreodată să facă ce a făcut.

~~Puncte slabe~~

  • Nu pot să spun că ar fi ceva care nu mi-a plăcut, dar simt că a lipsit ceva care să facă romanul şi mai interesant.

~~Citate~~

“Există în general în fiece situaţie o persoană a cărei putere nu-i bine s-o subestimezi”

“N-am ce să fac. M-am născut degenerat. Am înghiţit atâtea batjocuri c-am murit. M-am născut mort. N-am ce să fac. Îs istovit. Mi-e silă să mai încerc. Voi încă mai aveţi şanse. Eu am înghiţit atâtea c-am murit. Pentru voi e uşor. Eu m-am născut mort şi amară-mi fu viaţa. Îs istovit. Istovit de-atâta vorbă şi stat în picioare. Îs mort de cincizeci e ani.”

~~Concluzie~~

Vă plac cărţile cu nebuni? Be my guest! Dar dacă nu îţi place genul prea mult, s-ar putea să te plictiseşti puţin.

~~Nota~~

5/5

5-5

About ~Ankita~

"Nu mai sunt ceea ce am fost şi ceea ce sunt acum nu este tot ce pot să fiu."-John Katzenbach ~"Analistul"

Ce crezi despre asta?

