RSS Feed

Hoţul de cărţi – Markus Zusak

Posted on

 


~~Descriere~~


descărcare (2)Este anul 1939. Germania nazistă. Ţara îşi ţine răsuflarea. Moartea nu a avut niciodată mai mult de lucru, şi va deveni chiar mai ocupată. Liesel Meminger şi fratele ei mai mic sunt duşi de catre mama lor să locuiască cu o familie socială în afara oraşului München. Tatăl lui Liesel a fost dus departe sub şoapta unui singur cuvânt nefamiliar – Kommunist -, iar Liesel vede în ochii mamei sale teama unui destin similar. Pe parcursul călătoriei, Moartea îi face o vizită băieţelului şi o observă pe Liesel. Va fi prima dintre multe întâlniri apropiate. Lângă mormântul fratelui ei, viaţa lui Liesel se schimbă atunci când ea ridică un singur obiect, ascuns parţial în zăpadă. Este Manualul Groparului, lăsat acolo din greşeală, şi este prima ei carte furată. Astfel începe o poveste despre dragostea de cărţi şi de cuvinte, pe măsură ce Liesel învaţă să citeasca cu ajutorul tatălui ei adoptiv, care cânta la acordeon. În curând, va fura cărţi de la incendierile de cărţi organizate de nazişti, din biblioteca soţiei primarului, şi de oriunde le mai putea găsi. Hoţul de cărţi este o poveste despre puterea cuvintelor de a creea lumi. Cu o scriitură superb măiestrită şi arzând cu intensitate, premiatul autor Marcus Zusak ne-a dăruit una dintre cele mai durabile poveşti ale timpurilor noastre.

~~Părerea mea~~

Cum să rezişti când există o carte în care naratorul/naratoarea este Moartea în… persoană? Nu poţi! La început am avut ezitări în ceea ce priveşte acest roman deoarece nu sunt o fană a istoriei, cu atât mai puţin a istoriei Germaniei. Drept urmare am văzut întâi filmul (vă rog să nu aruncaţi cu pietre în mine!) şi mi-a plăcut la nebunie! Ştiu din proprie experienţă că filmul nu este nici pe departe atât de bun ca şi cartea, aşa că am dat o fugă până la bibliotecă şi am înprumutat această opera de arta a lui M. Z. 

Liesel este una dintre acele fete care pot schimba lumea. Într-o ţară în care cărţile erau arse, ea a avut curajul să împrumute şi chiar să fure cărţi din simplul motiv că îi plăcea să citească. Şi avea doar 10 ani când a început să citească, ceea ce este cu adevărat uimitor dacă urmăreşti evoluţia acesteia de la început şi până la sfârşit. 

Rudy este prietenul cel mai bun al lui Liesel, genul acela de băiat care se împotriveşte ideilor preconcepute ale vârstei şi cere un sărut de la o fată, cu toate că la vârsta lui baieţii le văd pe fete ca pe nişte chestii extraterestre de care este mai bine să fugi. Şi oricum, ce băiat încă se ţine după tine după ce l-ai refuzat de multe ori, furi cărţi în loc de mâncare şi îl întreci la alergare? De departe cel mai adorabil personaj din întreg romanul. 

Moartea, naratoarea noastră scumpă, este de-a dreptul realistă, amuzantă şi filozofică. Dă lecţii de viaţă şi îţi aduce în faţă lucruri pe care le ştii , dar cărora nu le-ai dat importanţă. Un fel de House, varianta letală.

~~Puncte tari~~

  • Amuzantă? Verificat!
  • Plină de învăţături? Verificat!
  • Moartea este cea mai bună povestitoare ever!
  • Pe cât de mult urăsc istoria, atât de mult mi-a plăcut romanul acesta li m-a făcut să îmi placă şi istoria (am luat 10 la istorie la Nazism)
  • Am plâns şi la film şi atunci când am citit acea scenă în care Liesel constată disperată că a rămas singură.

~~Puncte slabe~~

  • Ăăăăă, nici unul?

~~Citate~~


„O definiţie pe care nu o veţi găsi în dicţionar: A nu pleca: Un act de încredere ţi iubire descifrat deseori de copii.”


„Singurul lucru mai rău decât un băiat care te urăşte: Un băiat care te iubeşte.”


„Nu erau mulţi oameni care puteau spune că educaţia lor a fost plătită cu ţigări.”


„Este clar, zise Arthur, eşti un idiot – dar eşti genul nostru de idiot.”


„Ce răutate grozavă trebuie să fie în a-i permite cuiva să trăiască!”


„Aţi putea foarte bine să vă întrebaţi la ce naiba se gândea. Răspunsul este probabil la absolut nimic. Probabil, ar spune că îşi exercita dreptul la prostie dat de la Dumnezeu.”


„Chiar sunt prost, îi spuse Hans Hubermann fiicei sale adoptive. Şi amabil pe deasupra. Ceea ce mă face cel mai mare idiot din lume.”


„Oamenii, lăsând la o parte orice altceva au bunul-simţ de a muri”


„Am vrut să o întreb cum acelaşi lucru putea fi şi urât, şi plin de glorie, iar cuvintele ei atât de osânditoare şi strălucite.”


„Sunt bântuită de oameni”

~~Concluzie~~

O carte nemaipomenită pe care nu trebuie să o rataţi, chair dacă aţi văzut filmul. În film multe lucruri lipsesc, iar cartea este mereu varianta cea mai bună. Nu contează dacă nu vă place istoria sau mai ştiu eu ce, în nici un caz nu trebuie să rataţi o asemenea capodoperă. Lectură plăcută!

~~Nota~~

5/5

5-5

About ~Ankita~

"Nu mai sunt ceea ce am fost şi ceea ce sunt acum nu este tot ce pot să fiu."-John Katzenbach ~"Analistul"

9 responses »

  1. Claudia Predoana

    Am inceput si eu cu filmul si de obicei nu mai am aceeasi placere cand citesc cartea, stiind ce se intampla, dar experientele anterioare mi-au demonstrat ca filmul nu se apropie prea tare de stralucirea cartii.

    Apreciază

    Răspunde
    • Exact! De aceea prefer sa citesc intai cartea si abia apoi sa vad filmul. Am o placere bolnava in a ofta nemultumita la fiecare scena care nu este exact ca in carte si sa tip in gura mare: UNDE SUNT DETALIILE??? Mda, poate exagerez putin acum, nu tip in gura mare, de obicei tip pe interior pana la sfarsitul filmului, apoi imi descarc nervii pe prima persoana care imi iese in cale :)))

      Apreciat de 1 persoană

      Răspunde
  2. o gasesc si online?

    Apreciază

    Răspunde
  3. “Este clar, zise Arthur, eşti un idiot – dar eşti genul nostru de idiot.” asta imi aminteste de prietenii mei :))
    Vreau si eu sa citesc cartea cat mai curand 😀

    Apreciază

    Răspunde

Ce crezi despre asta?

